- Uvod
Ovaj protokol izrađen je s ciljem osiguravanja veće sigurnosti u školskim ustanovama, odnosno
osnovnim školama, srednjim školama i učeničkim domovima (u daljnjem tekstu: školska ustanova),
zaštite učenika i svih radnika u školskim ustanovama te prevencije mogućih situacija povećanog
rizika.
Pravila definirana ovim Protokolom odnose se na sve osobe za vrijeme boravka u školskoj ustanovi
uključujući učenike, radnike, roditelje ili skrbnike (u daljnjem tekstu: roditelji) i druge vanjske
posjetitelje.
Svi učenici, radnici, roditelji i drugi vanjski posjetitelji dužni su biti upoznati s ovim Protokolom te
se istog pridržavati, a njegova provedba zahtijeva suradnju svih dionika i uključenih strana.
Školske ustanove su dužne uskladiti svoje interne dokumente (kućni red školske ustanove, interni
protokoli o postupanju u slučaju kriznih situacija i sl.) s ovim Protokolom.
Ako škola djeluje na više lokacija i/ili dijeli prostor sa subjektima kao što su fakulteti ili druge
institucije, upravljanje sigurnošću ulaza i izlaza zahtijeva dodatnu koordinaciju i prilagodbu koja će
omogućiti dosljedno i sigurno provođenje protokola na svim lokacijama i u specifičnim situacijama. - Kontrola pristupa prostorima školske ustanove
2.1. Zaključavanje i nadzor ulaza u prostore školske ustanove
U suradnji sa svojim osnivačima, školske ustanove dužne su žurno provjeriti i osigurati tehničku
prilagodbu svih ulaznih vrata u školsku ustanovu, a ravnatelj je dužan organizirati redovitu provjeru
ispravnosti svih sigurnosnih sustava vezanih uz ulazna vrata.
Ulazna vrata školske ustanove, kao i svi ostali ulazi ili izlazi, trebaju biti zaključani tijekom cijelog
radnog vremena na način da su osigurani evakuacijski izlazi, osim u posebnim okolnostima koje
odobri ravnatelj. U svrhu ulaska učenika u školsku ustanovu prije početka i izlaska nakon završetka
nastavnoga dana, vrata mogu biti otključana u načelu 30 minuta prije početka nastave i 15 minuta
nakon završetka nastave sukladno organizaciji rada pojedine školske ustanove.
Uz obvezu određivanja dežurstva sukladno čl. 70. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i
srednjoj školi i čl. 17. Pravilnika o načinu postupanja odgojno-obrazovnih radnika školskih ustanova
u poduzimanju mjera zaštite prava učenika te prijave svakog kršenja tih prava nadležnim tijelima,
ravnatelj je obvezan odrediti i dežurstvo radnika na ulazu u školsku ustanovu tijekom radnog vremena
školske ustanove sukladno Godišnjem planu i programu rada.
U slučaju uočavanja neuobičajenog ponašanja osoba u prostorima školske ustanove, dežurni radnici
dužni su o tome odmah obavijestiti ravnatelja ili osobu koja ga mijenja.
U slučaju uočavanja protupravnog ponašanja ili ponašanja kojim se ugrožava sigurnost osoba u
školskoj ustanovi, žurno će se o tome obavijestiti i policija.
2.2. Ulasci i izlasci tijekom odmora učenika
Tijekom malog odmora učenicima nije dopušteno napuštanje školske ustanove. Tijekom velikog
odmora učenicima osnovne škole nije dopušten izlazak izvan vanjskih prostora školske ustanove.
2.3. Ulazak roditelja i drugih vanjskih posjetitelja u školsku ustanovu
Školska ustanova je dužna odrediti pravila i način najavljivanja posjeta i ulaska u školsku ustanovu.
U slučaju više postojećih ulaza u školsku ustanovu, školska ustanova je dužna odrediti jedinstveni
ulaz za sve roditelje i posjetitelje.
Roditelji mogu ulaziti u školsku ustanovu samo u dogovorenom terminu uz prethodnu najavu ili na
poziv od strane školske ustanove, o čemu se obavještava radnik na ulazu u školsku ustanovu.
Roditelji koji dolaze na informativne razgovore s razrednicima obvezni su poštovati raspored koji
objavljuje školska ustanova.
Radnik školske ustanove dužan je preuzeti stranku na ulazu te nakon sastanka ispratiti stranku iz
školske ustanove.
Radnik školske ustanove obvezan je provjeriti identitet osobe koja ulazi u školsku ustanovu uvidom
u osobnu iskaznicu ili drugi odgovarajući dokument s fotografijom osobe. Osobi koja to odbije neće
se dopustiti ulazak u školsku ustanovu.
U slučaju održavanja roditeljskog sastanka, razrednik prisutne roditelje dočekuje na ulazu školske
ustanove i vodi do učionice, a nakon završetka roditeljskog sastanka razrednik prati roditelje do
izlaza.
Svi posjetitelji koji nisu radnici ili učenici školske ustanove moraju biti evidentirani i u pratnji radnika
školske ustanove upućeni na dogovoreno mjesto i ispraćeni iz školske ustanove.
2.4. Pregled osoba i predmeta učenika i drugih posjetitelja školskih ustanova
Radnik školske ustanove koji je zadužen za poslove nadzora ulaza u prostore školske ustanove, radi
zaštite sigurnosti, može izvršiti sigurnosne preglede:
- učenika i njihovih predmeta (odjeća, torba i dr.)
- drugih osoba koje ulaze u školsku ustanovu i njihovih predmeta (torbe i dr.).
Sigurnosni pregled učenika i njihovih predmeta mogu provoditi i odgojno-obrazovni radnici tijekom
održavanja nastave.
Predmeti pogodni za nanošenje ozljeda ili drugi nezakoniti predmeti privremeno će se zadržati, a o
njihovu pronalasku obavijestit će se ravnatelj, stručne službe, roditelji i policija kada su za to ispunjeni
uvjeti za policijsko postupanje.
Osobama koje ne dopuštaju obavljanje pregleda neće se dopustiti ulazak u školsku ustanovu.
- Edukacija i informiranje učenika, radnika i roditelja
Školska ustanova je dužna sve svoje radnike i učenike informirati o ovom Protokolu i pravilima
ponašanja u školskoj ustanovi, kao i redovito informirati roditelje o sigurnosnim mjerama i
procedurama.
Školska ustanova je obvezna provoditi simulacije evakuacije i drugih kriznih situacija najmanje dva
puta godišnje. Preporučuje se uključivanje roditelja u radionice i simulacije sigurnosnih procedura.
Školske ustanove su obvezne surađivati s lokalnom zajednicom na dodatnom osiguranju školskog
okruženja.
Jasan i učinkovit sustav komunikacije s roditeljima i vanjskim službama od ključne je važnosti za
brzu i koordiniranu reakciju u slučaju krizne situacije u školi. Ovaj sustav treba biti unaprijed
definiran, testiran i poznat svim dionicima.
Škola će sastaviti popis svih relevantnih hitnih brojeva (policija, hitna pomoć, vatrogasci) i postaviti
ga na vidljivo mjesto. - Uspostava sigurnosnog tima
Svaka školska ustanova formirat će školski sigurnosni tim koji se sastoji od ravnatelja,
pedagoga/psihologa, učitelja/nastavnika i drugih radnika te predstavnika roditelja, a koji će na
redovitim sastancima analizirati potencijalne sigurnosne prijetnje i evaluaciju mjera.
Na sastanke sigurnosnog tima mogu biti pozvani predstavnici osnivača školske ustanove, policije,
civilne zaštite, socijalnog rada, zdravstva i drugih relevantnih dionika. - Međuresorna suradnja
Radi ostvarivanja sigurnosti, suradnja s lokalnom policijskom postajom i drugim relevantnim
dionicima obvezan je i ključni element sigurnosnog sustava školske ustanove. Takva suradnja
omogućuje pravodobno prepoznavanje potencijalnih sigurnosnih rizika te osigurava dodatnu potporu
u rješavanju specifičnih izazova.
Obvezno je održavanje redovitih koordinacijskih sastanaka s lokalnim timovima proizišlim iz
Sporazuma o međuresornoj suradnji i koordinaciji u području sprječavanja nasilja i drugih
ugrožavajućih ponašanja na lokalnoj razini i Protokola o postupanju u slučaju nasilja među djecom i
mladima (u daljnjem tekstu: lokalni timovi).
Nastavlja se provedba zajedničkih preventivnih i edukativnih projekata i aktivnosti radi podizanja
svijesti učenika i radnika školske ustanove o odgovornom ponašanju i važnosti pridržavanja
sigurnosnih pravila.
- Evaluacija i unapređenje internih protokola školske ustanove
Svaka školska ustanova u suradnji s osnivačem i lokalnim timovima u obavezi je, u roku od 90 dana
od donošenja ovog Protokola, izraditi Procjenu postojećeg stanja i analizu rizika temeljem koje će se
izraditi Plan sigurnosti školske ustanove, odnosno definirati mjere sigurnosti i zaštite školske
ustanove, a najkasnije do kraja nastavne godine 2024./2025.
Školske ustanove su dužne redovito pratiti učinkovitost mjera sigurnosti koje su definirane internim
aktima školske ustanove te je nužna periodična revizija mjera sigurnosti na temelju povratnih
informacija od radnika, učenika i roditelja ili novih okolnosti.
U suradnji sa svojim osnivačem škola može osigurati i druge sigurnosne mjere, primjerice angažiranje
zaštitara, postavljanje videonadzora, elektromagnetskih brava ili sustava za kontrolu pristupa. - Završne odredbe
Školska ustanova je dužna osigurati zaštitu prava propisanih Ustavom Republike Hrvatske,
konvencijama, zakonima, provedbenim propisima, kao i provedbu programa kojim se promiče zaštita
učenikovih prava, sigurnost i zdravlje učenika i radnika.
Zakonskim i podzakonskim aktima propisano je i provođenje i postupanje, kao i vođenje određenih
evidencija iz područja zaštite na radu – Zakonom o zaštiti na radu (Narodne novine, br. 71/14; 118/14,
94/18, 96/18) te pravilnicima koji proizlaze iz njega.
Ovaj Protokol temelji se na Ustavu Republike Hrvatske, Konvenciji o pravima djeteta te na
pozitivnim zakonskim i podzakonskim propisima Republike Hrvatske. Obveza zaštite prava učenika
propisana je Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, br. 87/08,
86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20,
151/22 i 156/23).
Način postupanja odgojno-obrazovnih radnika u poduzimanju mjera zaštite prava učenika te obveza
prijave svakog kršenja tih prava nadležnim tijelima regulirani su:
Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, br. 87/08,
86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19,
64/20 i 151/22 i 156/23)
Kaznenim zakonom (Narodne novine, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18 i
126/19)
Zakonom o zaštiti od nasilja u obitelji (Narodne novine, br. 70/17)
Zakonom o elektroničkim medijima (Narodne novine, br. 111/21)
Pravilnikom o načinu postupanja odgojno-obrazovnih radnika školskih ustanova u
poduzimanju mjera zaštite prava učenika te prijave svakog kršenja tih prava nadležnim
tijelima (Narodne novine, br. 132/13)
Pravilnikom o kriterijima za izricanje pedagoških mjera (Narodne novine, br. 94/15, 3/17)
Pravilnikom o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s
teškoćama u razvoju (Narodne novine, br. 24/15)
Sporazumom o međuresornoj suradnji i koordinaciji u području sprječavanja nasilja i drugih
ugrožavajućih ponašanja na lokalnoj razini (MUP, MDOMSP, MP, MIZ, MZO, MHB, 2020.)
Protokolom o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima (Vlada RH, 2024.)
Protokolom o postupanju u slučaju zlostavljanja i zanemarivanja djece (Vlada RH, 2014.)
Protokolom o pokretanju psiholoških kriznih intervencija u sustavu odgoja i obrazovanja
(Ministarstvo znanosti i obrazovanja, 2015.)
Protokolom o postupanju u slučaju seksualnog nasilja (Vlada RH, 2023.)
Protokolom o postupanju u slučaju nasilja u obitelji (Vlada RH, 2019.)
Smjernicama za postupanje školskih ustanova u slučajevima ugroze s neželjenim
posljedicama (MZO, 2023.)
Uputama o postupanju u slučaju neovlaštenog ulaska stranih osoba u prostore školskih
ustanova (Ministarstvo znanosti i obrazovanja, 2017.)
te drugim važećim zakonskim i podzakonskim aktima i dokumentima koji se odnose na
sigurnost u školskim ustanovama.
Mjere definirane ovim Protokolom odnose se na sve osobe za vrijeme boravka u školskoj ustanovi,
uključujući učenike, radnike, roditelje i druge vanjske posjetitelje te osobe koje, sukladno ugovoru,
koriste prostore školskih ustanova za sportske, edukativne, poslovne ili druge svrhe (npr. škole stranih
jezika, sportske udruge, umjetničke škole i sl., u daljnjem tekstu: ugovorni korisnici). Školska
ustanova će s osnivačem odrediti uvjete provođenja Protokola koji se odnose na ugovorne korisnike.
Ravnatelj je dužan informirati radnike školske ustanove i ugovorne korisnike o mjerama ovog
Protokola. Razrednici su obvezni informirati učenike i njihove roditelje.
Zagreb, 2. siječnja 2025.